Citrontårta med lemon curd och chokladganache

Lemon Heaven Cake

Det behövs ju faktiskt ingen speciell anledning för att baka en tårta.
Egentligen räcker det ju bara med att vara sugen på att baka.
Det var jag inför förra helgen……..(också) och dessutom hade jag hittat ett recept som jag tyckte verkade helt underbart och som jag ville testa.
Bara att baka och bara att testa med andra ord.

Det här är vad jag bakade.

Lemon Heaven Cake
use real butter

  • 205 gr cake flour (här hittar du instruktioner om hur du gör eget cake flour)
  • 265 gr florsocker (jag tyckte att det var otroligt mycket så jag nöjde mig med 200 gr
  • 1 tsk bakpulver
  • 95 gr mjölk
  • 85 gr rapsolja
  • 1 stort ägg
  • 0,5 tsk vaniljextrakt
  • 56 gr citronjuice
  • 184 gr äggvita
  • 135 gr strösocker

Värm ugnen till 175 grader.
Smörj din form och lägg bakplåtspapper i botten på formen för att lättare få ut kakan när den är fördiggräddad.
Jag använde en form som är 12,5 cm i diameter och gräddade två gånger.

Sikta ihop mjöl, florsocker och bakpulver i den bunken som all smet så småningom ska vara i.
Vispa lätt ihop, i en annan bunke, ägg, olja, mjölk, vanilj och citronjuice och vispa sedan ner de våta ingredienserna i mjölblandningen tills det blivit en jämn smet.

Vispa äggvitor och strösocker tills äggvitan bildar medelhårda toppar och vänd sedan ner äggvitan i smeten.
Vänd ner en tredjedel av äggvitan åt gången och gör det med kärlek så att du behåller den luftiga konsistensen.

Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen.
Det tar olika lång tid beroende på ugn och mina bottnar var färdiga efter ca 35 minuter.
Provstickan ska komma ut torr när du sticker ner den i kakan.
Låt kakan svalna en stund i formen innan du tar ut den och låter den bli kall på galler.

När kakan svalnat kan du sedan dela den i så många bottnar som du önskar.

Lemon Heaven Cake

Lemon Heaven Cake

Lemon Curd

  • 1,5 dl strösocker
  • 2 stora ägg
  • finrivet skal från 2 citroner
  • saften av samma två citroner, ca 1 dl
  • 50 gr smör

Blanda socker, ägg, citronskal och citronjuice i en tjockbottnad kastrull.
Värm på mellansvag värme, jag börjar på sexan och när kastrullen börjar kännas varm drar jag ner värmen till trean, medan du rör hela tiden. Vispa till curden börjar tjockna, det tar mellan 5 – 10 minuter, dra av kastrullen från värmen och rör i smöret.

Marängsmörkräm

  • 3 äggvitor
  • lite drygt 1,5 dl strösocker
  • 200 gr smör
  • 1 tsk vaniljsocker
  • rivet skal av en halv ekologisk citron
  • 3 msk citronjuice
  • 0,5 dl lemon curd

Blanda äggvitorna med sockret i ett vattenbad och värm under omrörning till marängsmeten är 65 grader. Misströsta inte om du inte har någon termometer. Blandningen är klar när du marängsmeten börjar kännas het och allt socker är upplöst.

Häll över marängsmeten i din vispskål och vispa tills den är sval. Jag brukar ställa timern på 15 minuter och röja undan i köket under tiden.

När marängen är sval, blank och bildar stadiga toppar är det dags att vrida ner hastigheten till lägsta och ha i smöret.
Det gör du bit för bit och låter den föregående biten vispas in ordentligt innan du tillsätter nästa. Låt det ta sin tid.

När allt smör är tillsatt kan det hända att smörkrämen ser ut som den har skurit sig men vispa bara på så kommer den att gå ihop.
Jag vispar ungefär lika länge under det här momentet som när marängen ska vispas.
Gör den inte det utan fortsätter att vara grynig så prova att värma några sekunder i mikron och vispa igen och är smörkrämen vattnig så ställer du in den i kylen en stund innan du vispar vidare.

När konsistensen är som majonäs och smörkrämen är slät och fin tillsätter du lemon curd, citronskal och citronjuice och sedan kan du höja hastigheten och vispa upp smörkrämen en aning.

Choklad ganache

  • 75 gr mörk choklad
  • 1,5 dl vispgrädde
  • 1 msk smör

Smält chokladen över vattenbad, rör i grädden pö om pö och avsluta med att röra i en klick smör.
Låt ganachen svalna en stund innan du täcker din tårta med den.

Montering

Lägg första botten på ett tårtfat eller liknande och bred på ett tunt lager smörkräm.
Spritsa sedan en kant med smörkräm runt botten och lägg ett lager med lemon curd innanför den spritsade kanten och upprepa med alla bottnar.
Avsluta med den botten som du vill ha överst på din tårta.

Grovspackla sedan hela din tårta med smörkrämen och ställ in den i kylen att stelna.
Spackla sedan tårtan med mer smörkräm.
För att få skarpa och förhållandevis snygga kanter brukar jag helt enkelt ställa min tårta upp och ner på en bit bakplåtspapper när jag spacklar kanten.
Här finns en bra beskrivning.

Häll på och täck tårtan med den svalnade ganachen.

Dekorera efter tycke och smak, skär upp, bjud dina gäster och ta emot folkets jubel.

Fotor041621165
Eating lemon heaven cake

Skriv gärna någonting här: