Vårlik tårta med choklad och vanilj

Spring cake with chocolate and vanilla


Tårtbotten

Fröken Luisa

  • 4 ägg
  • 2 dl socker
  • 1 dl potatismjöl
  • 1 dl vetemjöl
  • 1-2 tsk bakpulver
  • 1-2 tsk vaniljsocker

Värm ugnen till 175 grader och förbered din form.
Det gör du genom att smörja den med smör och för att bottnen ska kunna resa sig riktigt högt förlänga du sidorna på din form med bakplåtspapper. Jag brukar också lägga bakplåtspapper i botten av formen för att jag lättare ska få ut kakkan när den är färdiggräddad.
Vispa äggen och sockret ljust och pösigt i ca 10 – 12 minuter.
Sänk hastigheten och tillsätt de torra ingredienserna, en i taget, under fortsatt vispning.
Jag började med potatismjölet och fortsatte med vaniljsocker och bakpulver för att avsluta med vetemjölet.

Häll smeten i formen och grädda i nedre delan av ugnen i cirka 40 minuter, det varierar från ugn till ugn.
Använd gärna en provsticka, är den torr när den kommer ut är tårtbotten färdig.

Chokladbollsfyllning

  • 100 gr smält smör
  • 3 msk kakao
  • 1 dl strösocker
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 3 dl havregryn
  • 3 msk kallt kaffe
  • 1 – 2 dl vaniljkräm gjord på marsanpulver
  • 1 – 2 dl vispad grädde

Blanda ihop alla ingredienser och tillsätt så mycket vaniljkräm och vispad grädde som du tycker behövs för att få rätt konsistens på krämen.
Den här mängden räckte till två lager med fyllning i tårtan.

Spring cake with chocolate and vanilla

Spring cake with chocolate and vanilla

Spring cake with chocolate and vanilla

Vaniljfyllning

  • 1 del vaniljkräm gjord på marsanpulver
  • 1 del vispad grädde

Blanda ihop lika stor del vaniljkräm och vispad grädde tills du får så mycket fyllning som du önskar.
Eftersom jag skulle ha min fyllning i mitten av tårtan och ha ett lager, rätt tung, chokladbollsfyllning ovanpå så valde jag att tillsätta tre gelantinblad i min fyllning för att få den stabilare och hårdare.
Smörkräm (till spackling)

  • 1 burk kondenserad mjölk
  • 450 gr smör

Vispa på medelhastighet i 30 minuter
Tårtan är täckt med sockerpasta.
Mina ribbon roses är gjorda i sockerpasta som är färgad med pastafärg.

Spring cake with chocolate and vanilla

Spring cake with chocolate and vanilla

 

Ett svar

  1. […] Dekorationerna och blommorna är gjorda i sockerpasta. För er som har bra minne och sinne för detaljer kan jag bekräfta att blommorna är återanvända. […]

Skriv gärna någonting här: