Chokladtårta med limecurd och chokladfudge

Fudge

Det här känns ju lite märkligt men tårtan som jag ska lägga ut receptet på här har jag faktiskt inte några bilder på.
Inte en enda bild tog jag vilket ju känns lite knäppt så här i efterhand.
Jag vet inte riktigt varför jag inte gjorde det.
Inbillade mig antagligen att jag inte skulle blogga om den men nu sitter jag ju här……..

Limecurden har jag inte heller några bilder på.
Det enda jag kan åstadkomma i bildväg en en bild på fudgen när jag gjorde den första gången så det är den enda bilden ni får till det här receptet.
Hahaha
Ni får helt enkelt blunda och föreställa er hur tårtan såg ut när den var färdig.

Men här kommer i alla fall receptet.

Chokladbottnar
Receptet hittade jag hos Louise´s Spis

  • 100 g ljust muscovadosocker
  • 70 g ljus sirap
  • 100 g smör, smält
  • 2 stora ägg
  • 150 ml rumsvarm mjölk
  • 150 g vetemjöl
  • 30 g kakao
  • 6 g bakpulver
  • 1 tsk vaniljextrakt
  • 100 g mörk choklad, smält

Sätt ugnen på 175 grader.
Smöra och mjöla fyra formar som är ca 15 cm i diameter. Lägg en rundel av bakplåtspapper i botten av varje form.
Vispa ägg och socker pösigt.
Tillsätt sirap och det smälta smöret.

Sikta samman mjöl, kakao, bakpulver och en nypa salt. Vänd ner mjölblandningen i äggsmeten och tillsätt sedan mjölken.
Vänd slutligen ner den smälta chokladen i smeten.Fördela smeten i de förberedda formarna, väg formarna för att få så jämna bottnar som möjligt.
Grädda mitt i ugnen ca 10-15 minuter.
Det går jättebra att grädda dessa bottnar i omgångar om inte formarna ryms samtidigt i ugnen.

Chokladfudgefyllning

Limecurden gjorde jag på samma sätt som min underbara Lemoncurd fast med 1 dl juice från lime och rivet skal från en lime.

Chokladfrosting

  • 175 gr rumsvarmt smör
  • 100 gr florsocker
  • 250 gr mascarpone
  • 1 dl kakao
  • några tsk grädde

Jag vispade smöret vitt och fluffigt i minst fem minuter.
Så tillsatte jag florsocker och kakao lite pö om på och när jag tyckte att det blev för torrt så hade jag i en tsk vispgrädde för att tunna ut frostingen.
När allt florsocker och all kakao var i och blandningen ordentligt vispad tilsatte jag osten, vispade ner den försiktigt och sedan vred jag upp hastigheten och vispade upp hela frostingen i kanske 30 sekunder.

Jag började med en botten som jag bredde chokladfudge på och lät stelna en stund i kylen innan jag bredde lite av frostingen på fudgen.
En botten och på den limecurd.
En botten med chokladfudge och frosting och som avslutning en botten, limecurd och så en sista botten.

Som avslutning spacklade jag tårtan med frostingen och drog lite mönster efter kanterna med en matsked.

Skriv gärna någonting här: