Chokladtårta med chokladfudgefyllning

2013-11-17 14.02.07-1

Så har jag gjort det.
Min första tårta.
Ja visst har jag gjort tårtor tidigare.
Sådana med köpta bottnar, fyllda med jordgubbar och täckt med vispad grädde.
Men ni förstår vad jag menar.

Efter att ha börjat baka OCH hänga på Pinterest och underbara svenska och amerikanska bakbloggar så är det klart att jag också varit sugen.
Den här helgen var det läge.
Svärfar skulle komma på besök och bättre anledning att baka en tårta finns inte enligt mig och en maffig chokladtårta kändes som det självklara valet.

Igår kväll bakade jag bottnarna.

One Bowl Chocolateckebottnar

  • 85 gr kakao
  • 170 gr mjöl
  • 340 gr strösocker
  • 1,5 tsk bikarbonat
  • 0,75 tsk bakpulver
  • 0,75 tsk salt
  • 2 stora ägg
  • 177 ml buttermilk
  • 177 ml kaffe
  • 3 msk rapsolja
  • 1 tsk vanilj

Värm ugnen till 175 – 180 grader och smörj tre formar.
Jag använde engångsformar i aluminium från ICA.
Blanda kakao, mjöl, socker, bikarbonat, bakpulver och salt och vispa på låg hastighet tills det är väl blandat.
Tillsätt ägg, buttermilk, olja och vanilj och kör på medelhastighet i ett par minuter tills det är väl blandat.
Fördela i formarna och grädda i ca 20 minuter.

Alltså.
Det här är ju otroligt olika från ugn till ugn så klart.
I originalreceptet står det två formar som ska gräddas i 35-40 minuter men eftersom jag använde tre formar så gräddade jag kortare tid. Jag chansade dessutom kraftigt eftersom jag gräddade alla tre samtidigt på två olika plåtar.
Jag bytte plats (försiktigt försiktigt) på plåtarna efter 10 minuter och bytte tillbaka efter ungefär 8 minuter.
Jag var lite rädd för att bottnarna inte skulle resa sig, eller sjunka ihop eftersom jag var där och pillade men det gick bra.

2013-11-17 14.11.32-1

Chokladfudge

  • 75 gr smör
  • 300 ml vispgrädde
  • 75 gr strösocker
  • 105 gr ljus sirap
  • 24 gr kakao
  • 0,75 tsk vanilj

Lägg alla ingredienser till frostingen i en vid, tjockbottnad kastrull. Låt det koka upp och koka sedan ”medel” hårt 20-25 minuter. Blandningen ska börja tjocka till sig och bubblorna ska bli större och ”segare” – hålla sig lite längre helt enkelt. (Försök att inte röra i blandningen för ofta när den kokar, det behövs inte!)

Jag lät fudgen svalna och sedan la jag den mellan bottnarna och skickade in den ofärdiga tårtan i kylskåpet en stund.
När jag tog fram den igen hade en del av fudgen runnit ut men eftersom den stelnat kunde jag försiktigt lyfta på bottnarna med en ”lilleman” och liksom peta tillbaka den igen och på det sättet blev tårtan också lite mer symmetrisk igen.

Chokladfrosting

  • 200 gr rumsvarmt osaltat smör
  • 170 gr florsocker
  • 200 gr färskost
  • 50 gr kakao
  • 1 tsk vanilj
  • (jag hade tänkt ha i 2 msk kaffe också men det glömde jag)

Vispa smöret och florsockret några minuter tills det blir riktigt fluffigt.
Tillsätt osten och vispa tills det är blandat och tillsätt kakaon och vaniljen och vispa ihop väldigt försiktigt så att du inte får ett kakaomoln som täcker dig själv och hela köket.
Vispa sedan frostingen på medelhög hastighet 2 – 5 minuter tills den är härligt lätt och fluffig.

Eftersom tårtan var rätt ojämn i kanterna så spacklade jag den en gång innan jag dekorerade den. Jag la ett rätt tunt lager på ovansidan men fyllde i rätt rejält på sidorna eftersom det var där den var ojämn och sedan lät jag den stelna till i kylen en kvart ungefär.

När jag dekorerade tårtan använde jag en stor rund tyll och spritsade klickar som jag sedan drog ut med en matsked.

2013-11-17 14.11.17-1

Skriv gärna någonting här: