Chokladtårta med rabarbermousse

När Monika på Sweeter with sugar skrev om sin morsdagstårta med de ljuvliga chokladbottnarna så var jag helt enkelt bara tvungen att testa.
Rabarber hade jag i kylen och jag tänkte att rabarber och choklad måste ju vara ljuvligt tillsammans.

Det var det!

Chokladbottnar

  • 270 g vetemjöl
  • 75 g kakao
  • 1,5 tsk bikarbonat som jag bytte ut mot lite drygt 2 tsk bakpulver
  • en nypa salt
  • 1 msk vanlijsocker eller en halv vaniljstång
  • 170 g rumsvarmt smör
  • 435 g socker
  • 3 stora ägg
  • 3,5 dl mjölk

Sätt ugnen på 170 grader.
Smörj och bröa din form.
Jag använde mig av en form på 10 cm och en på 12,5 cm och jag klädde båda med bakplåtspapper.
Tror att smeten räcker gott och väl till en form på 24 cm om du bara vill använda en.

Lägg smöret i bakmaskinen och börja vispa medan du siktar ihop torrvarorna.
Tillsätt sockret när smöret känns mjukt och smidigt.
Vispa ytterligare 5 minuter tills det är vitt och fluffigt.
Peta ner det som fastnat på bunkens kanter några gånger.

Vispa ner ett ägg i taget.
Rör ned torrvarorna varvat med mjölken och se till att du inte har några klumpar i smeten.

Grädda långt ned i ugnen i cirka 30 – 40 – 50 minuter (väldigt olika från ugn till ugn), känn med en sticka så att den är klar.
Låt svalna tio minuter innan du stjälper upp på galler. Frys ned i tätslutande plastpåse när det svalnat om du inte ska använda det dagen efter.

Rabarbermousse

  • 250 gr rabarber ansad och skuren i tärningar
  • 3 msk socker (nästa gång ska jag nog testa att ta ännu mindre)
  • 2 msk vatten
  • 1 tsk vanilj
  • 3 gelantinblad
  • 2 dl vispgrädde

Koka rabarbern tillsammans med vatten, socker och vanilj i ca 10 minuter tills den är helt mjuk och trådig.
Lägg gelantinbladen i kallt vatten minst fem minuter och krama sedan ur dem och smält dem i den varma rabarbern.
Låt svalna i kylskåp.
Vispa grädden rätt hårt, vänd ner i den avsvalnade rabarbern och låt den stelna en stund i kylskåp innan du fyller din tårta.
För att undvika att det blir smör när jag vispar grädden till mousser brukar jag alltid ha i en liten liten gnutta bakpulver.

Smörkräm till spackling

  • 120 gr rumstempterarat smör
  • 4,5 dl florsocker
  • 2 tsk kokande vatten
  • 1 tsk vaniljpulver

Vispa smöret minst 10 minuter.
Ju längre du vispar desto mer av smörsmaken försvinner och desto vitare blir din smörkräm.
Tillsätt florsocker pö om pö medan du vispar på låg hastighet och avsluta med det heta vattnet.
Vispa upp din smörkräm ordentligt och avsluta med eventuell smaksättning och färg.

Tårtan är täckt och dekorerad med marshmallowfondant.

Skriv gärna någonting här: